PÅ™i každé zmÃnce o Å¡kole, se vaÅ¡e dÃtÄ› zhrozÃ, nahodà nepÅ™Ãjemný obliÄej a je otrávené? Zkuste to zmÄ›nit, vytvoÅ™te u dÃtÄ›te návyk a uÄte se klidnÄ› spoleÄnÄ›.Â
Aby i uÄenà zaÄalo dÃtÄ› bavit, musà být motivované a mÃt správné návyky – Jak na to?Â
Domácà úkoly, domácà pÅ™Ãprava, uÄenà a tenhle ten nekoneÄný kolotoÄ na dÄ›ti Äeká po nÄ›kolik let. Již teÄ máte pocit, že jen jakmile vyslovÃte slovo Å¡kola, dÃtÄ› se zaÄne Å¡klebit a nejradÄ›ji by se stalo neviditelným? JistÄ›, vÄ›tÅ¡inou když máme doma prvňáÄka nebo druháÄka, máme doma v podstatÄ› Å¡Å¥astné dÃtÄ›, které se ve Å¡kole teprve zabydluje, vstÅ™ebává vÅ¡echny nové informace a možná ho to jeÅ¡tÄ› i docela bavÃ. Pak ale obvykle u vÄ›tÅ¡iny dÄ›tà docházà k tomu, že se uÄit pÅ™ÃliÅ¡ nechtÄ›jÃ, trávenà svého volného Äasu si pÅ™edstavujàjinak a tak se z uÄenà stává to známé muÄenÃ. Kdopak by to z dÄ›tstvà neznal. Jenže uÄit se, je zapotÅ™ebÃ. Pokud dÃtÄ› dobÅ™e namotivujete a dokážete u nÄ›j vybudovat jakési návyky, nemusà to být jen zlo.Â
Kdy se budete uÄit a proÄ?Â
S dÃtÄ›tem je tÅ™eba mluvit o tom, proÄ se musà uÄit, proÄ je dobré se vzdÄ›lávat a urÄitÄ› hovoÅ™te i o tom, že uÄenà je v podstatÄ› celoživotnà proces, ovÅ¡em vÅ¡echno musà jÃt postupnÄ›. Základnà a stÅ™ednà škola jsou pro dÄ›ti základem, nepostradatelným pro budoucà život, vysoká Å¡kola by pak mÄ›la být jen volbou. Nevytvářejte tak nátlak, ale v dÃtÄ›ti vzbuÄte zájem, mluvte s nÃm o tom, že uÄenà má smysl, zmiňte vÅ¡echny klady toho, proÄ se uÄit. A urÄitÄ› to nenà jen vidina dobrého vzdÄ›lánÃ, skvÄ›lé práce a vysoké výplaty. UÄenà v dÄ›tech má vzbudit zájem, dobré známky nebo tÅ™eba odmÄ›na za vysvÄ›dÄenà od vás majà být pochvalou, dÃtÄ› tak uvidÃ, že výsledky jsou vidÄ›t, že vy je vidÃte a dokážete ocenit. Pokud dÃtÄ› pochopÃ, že snaha se vyplácÃ, bude se chtÃt vÃce snažit.Â
Když už và dÃtÄ›, proÄ se musà uÄit, musÃte mu vysvÄ›tlit, že vÅ¡echno se nelze nauÄit jen ve Å¡kole, že domácà pÅ™Ãprava je nepostradatelná. Stanovte si dobu, kdy se dÃtÄ› bude do Å¡koly pÅ™ipravovat. Ihned po pÅ™Ãchodu ze Å¡koly, pÅ™ÃpadnÄ› si stanovte jeden pevnÄ› daný Äas. Hodina dennÄ› postaÄÃ. Pak dÃtÄ›ti můžete slÃbit spoleÄné sledovánà televize nebo ho pusÅ¥te ven Äi na návÅ¡tÄ›vu ke kamarádovi. I tohle je dobrá motivace a dÃtÄ› si vytvořà jakýsi návyk.Â
Má se dÃtÄ› uÄit samo?Â
UrÄitÄ› se jako rodiÄ na domácà pÅ™ÃpravÄ› musÃte podÃlet taky, ale dÃtÄ› by rovněž mÄ›lo umÄ›t plnit úkoly samostatnÄ›. Látku, kterou dÃtÄ› nezvládá, mu vysvÄ›tlete. Poté, co se dÃtÄ› nauÄà na test, tak ho vyzkouÅ¡ejte. Samotné úkoly ale dÃtÄ› nechte plnit samostatnÄ›, pak si spoleÄnÄ› sednÄ›te, vy úkol zkontrolujte a pÅ™ÃpadnÄ› rozveÄte, proÄ tak dÃtÄ› postupovalo a zda to bylo správnÄ›. Jakmile pÅ™ijdou těžšà úkoly, které již nezvládáte Å™eÅ¡it, můžete si buÄto osvěžit své znalosti nebo prostÄ› dÃtÄ›ti radÄ›ji zaplaÅ¥te douÄovánÃ. VždyÅ¥ i rodiÄ může pÅ™iznat, že nevà vÅ¡echno. I to je pro dÃtÄ› pÅ™Ãnosem.Â